Den 2: Stargazing v Andách

Den dva, 25. května, Santiago, Chile. Počasí - chladné, mlhavé, s dotekem ozonu ve vzduchu z pondělního dopoledního provozu. Provoz je ve skutečnosti lehký, protože se jedná o dovolenou v Chile, ale ne o Memorial Day, protože je zpět ve Spojených státech.

Až brzy začneme cvičit krev, než odjedeme z hotelu na náš výlet do observatoře Las Campanas, pracoviště astronomické astronomické observatoře Smithsonian Andrea Dupree. Naše celá skupina se shromáždí v hale: Dick Merserve, prezident Carnegie Institution a tři jeho zaměstnanci, tři účastníci z University of Chicago (budoucí partner v projektu Giant Magellan Telescope) a tři z nás - moje manželka Anne, Andrea a já.

Autobusem na letiště letíme do La Serena, města, které slouží jako zásobovací základna pro Las Campanas. Během čekání na palubu Anne zkontroluje kabelku a zprávy nejsou dobré. Přestože se údajně našel čas na tranzit do Santiaga, zřejmě opět zmizel. Nastoupíme na náš let a letadlo směřuje na sever a objímá pobřeží. Po cestě se počasí vyjasňuje a pod nimi vidíme vlny narážející na drsné pobřeží. Jak postupujeme, hory ztmavnou na hnědou, aby odrážely neustále klesající srážky v regionu. Nedaleko severně od La Serena patří vysoké pouště k nejsušším na světě.

Po přistání na malém letišti v La Serena čekáme na zavazadla, jak se pás otáčí kolem karuselu. Hle, nastane zázrak! Anina taška prochází a trvá nám několik sekund, než budeme reagovat, protože jsme tak ohromeni, že ji vidíme. Americké letecké společnosti svým vlastním nevyvrátitelným způsobem obnovily naši víru v lidstvo!

Odjíždíme z města autobusem směřujícím na sever po legendární Panamerické dálnici. Netrvalo dlouho a cesta začíná stoupat, stromy mizí a skály převyšují to, co zbylo z vegetace. Dálnice míří nahoru, ovinula se kolem ramen a ponořila se do údolí hor. Lidé žijí v těchto částech, ale podmínky jsou těžké a osady jsou řídké. Těžba a dobývání je zde již mnoho let součástí života, ale většina z těchto operací je ztracena pouze časem, když se pro práci projeví pouze ocasní hromady a náhodné vykopávky. Vyšplháme na vysoké náhorní plošiny, kde jsou údolí zaplněna detritem suchých říčních koryt, která se čas od času zaplavují a z hor vyplavují velké balvany. Rostliny kaktusu s více prsty se stávají dominantním druhem na svazích.

Nakonec vypneme hlavní dálnici a vydáme se po silnici, která nás zavede přímo do Las Campanas. Tato silnice ve skutečnosti slouží dvěma observatořím, Las Campanas a evropské spolupráci. Z odbočky lze oba vidět na vrcholcích okolních vrcholů. Při závěrečné jízdě do Las Campanas se náš řidič zařadí na nízký rychlostní stupeň, protože silnice stoupá, zužuje se a houpá se kolem řady přepínačů, které byly zaseknuty do svahu. Existuje jen to, co se mi zdá poměrně nízká ochranná bariéra vzhledem k prudkému poklesu do hlubokých údolí pod ní. Naštěstí je náš řidič obeznámen s cestou, protože každý den jezdí zaměstnanci z Las Campanas do La Sereny. Na cestě k observatoři vidíme skupiny divokých burrů a lamy. Jak se těmto zvířatům podaří přežít, je otázkou, na kterou bych rád věděl odpověď, protože není nic, na co by se mohl pást, ale nízký, drátovitý, křoví keře a kaktus a voda je nedostatek.

Smithsonian sekretář G. Wayne Clough (žlutý klobouk) stojící na lešení se skupinou mimo dalekohled DuPont. (Smithsonian Institution) Dvojice Magellanových dalekohledů za soumraku. Dveře jsou otevřené pro přípravu na noční pozorování. (Smithsonian Institution) Pohled z vrcholu Magellanova místa na ubytování skupiny. (Smithsonian Institution) Chilské Andy (Smithsonian Institution) Znak před Las Campanasem upozorňuje na parkování pouze pro astronomy. (Smithsonian Institution) Po svahu poblíž Las Campanas se potulují tři burrosy. (Smithsonian Institution) Keř známý místně jako „tchánské křeslo“. (Smithsonian Institution) Andrea Dupree, vedoucí astrofyzik na Smithsonovské astrofyzikální observatoři v Magellanově dalekohledu. Dupreeovo nadšení pro její životní práci je zřejmé. (Smithsonian Institution) Smithsonian sekretář G. Wayne Clough stojí vedle jednoho z Magellanových dalekohledů. Pouzdro pro každý z dalekohledů s dvojitým dalekohledem je mechanické zázraky: Základ byl vytvořen vykopáním díry o průměru 30 stop a hloubce 30 stop, aby poskytl základnu, která zabrání vibracím a pevně podpírá rámovací systém. (Smithsonian Institution) Okulár na 6, 5 ​​metrovém dalekohledu Magellan / Clay umožňuje ministrovi Cloughovi vidět úžasné památky na noční obloze, včetně planety Saturn, hvězdy Eta Carinae a Omega Centauri. (Smithsonian Institution) Obraz Saturn pořízený okulárem Magellanova dalekohledu. (Francisco Figueroa) Hvězda Eta Carinae fotografovala okulárem Magellanova dalekohledu. Eta Carinae je obrovská hvězda vzdálená 7 500 světelných let od Země. (Francisco Figueroa) Z navrhovaného místa obřího Magellanova dalekohledu jsou na dalekém horizontu vidět dva Magellanovy dalekohledy. (Smithsonian Institution) Tým se shromažďuje v horní části navrhovaného webu Giant Magellan Telescope na vrcholu Las Campanas a dívá se zpět k dvojím Magellanovým dalekohledům a homebase. (Smithsonian Institution) Smithsonian sekretář G. Wayne Clough na navrhovaném místě na kopci pro obří dalekohled Magellan. (Smithsonian Institution)

Výlet na horu také ukazuje geologii regionu. Řezy silnice mají odkryté skalní útvary a suché podmínky vykazují v údolích jasné vymezení postele. Chile je známé tím, že sousedí s jednou z největších subdukčních zón (kde je jedna z pozemských krustálních desek potlačena jiným) na světě, a je seismicky aktivní a je domovem mnoha sopek. Chile je blízko kruhu sopečných aktivit kolem Tichého oceánu známého jako Ohnivý Prsten. Geologie je moje věc a ráda bych měla zastávku autobusu, abych mohla trochu studovat. Ale to je na další den; dnes se díváme na hvězdy, které se nedívají na Zemi.

Dorazíme na vrchol a jsou ošetřeni pohledy na různé dalekohledy, které tvoří observatoř, a opakující se série horských vrcholů, které tečou do obzoru. Naše ubytování zahrnuje společné stravovací zařízení a velmi příjemné pokoje v budovách vyrobených z místního kamene. Návštěva jednoho dalekohledu je v pořádku, a to nás zavede k 3, 5 metrovému dalekohledu DuPont. Postaven před několika lety, je stále velmi žádaný astronomy a je rezervován pro sezónu. Probíhají přípravy na večerní pozorování a každý velký dalekohled otevřel svou kopuli, aby mohl začít pracovat na astronomii.

Večeře je v 6:30, vydatná pochoutka pro velké chuti k jídlu. Po kávě máme vyslechnout přednášku o temné energii dvou astronomů naší skupiny, Wendy Freedman z Carnegie Institute a Rocky Kolb z University of Chicago. Wendy je pozorovatelem a Rocky je teoretik, takže mají na toto téma příbuzné, ale odlišné názory.

Jako by na scéně, je scéna stanovena od přírody. Necháváme naše pokoje chodit do knihovny a jsme ohromeni, že chodíme do tmy, která nás překvapí. Naštěstí nám naši hostitelé poskytli malá infračervená zařízení, která osvětlují cestu (bílé světlo je odrazováno, protože neumožňuje divákovi vidět hvězdy). Tma je umocněna měsícem, který je jen pramenem. Na noční obloze září hvězdy a galaxie s intenzitou, jakou jsem nikdy nezažil. Zde, vysoko na vrcholu této hory a bez oparu z města, se miliony hvězd dokazují. Když procházíme s námi, Wendy upozorňuje na galaxie, které lze vidět, a jejich půvabné vířící paže končící jasným jádrem. O všem, co můžete říci v takovém čase, je „páni“, což se zdá být nehodné takové podívané.

Přijdeme do knihovny a slyšíme stimulující přednášku o soubojových kosmologických teoriích a vlivu temné energie. Nejsem si jistý, zda jsem připraven provést test na toto téma, ale přednáška byla příjemná a poučná. Knihovnu necháváme na osvobozenou procházku zpět do našeho pokoje (vítr stoupá a teplota klesla). Po cestě mi Andrea pomáhá porozumět více o roli Smithsoniana v astronomii. Tím se končí nejzajímavější a nejcennější den.