Déšť ve Španělsku zůstává především… Sierra Nevadas?

Slunce zapadalo a kráva byla pryč. Ze všech stran nám španělská zasněžená Sierra Nevadas připomněla, že denní jarní teplo se za soumraku zchladí.

Byli jsme ztraceni.

"Neztraceno, " trval na svém příteli Danielle. Koneckonců jsme věděli, jak jsme se sem dostali - byli jsme nuceni bloudit z oficiální hlavní silnice, když to skončilo ve srázu, což je výsledek sesuvu půdy, který stezku zmyl. Sestoupili jsme na alternativní trasu, kde jsme našli skalní zbytky skluzavky a žádné známky očekávaného mostu přes zuřící proud koryta řeky. Krátké pozorování krávy nám dalo naději, že se nám podaří vyrovnat protější svah mírně dále proti proudu.

Měli jsme tedy říční a skalní míchání, tlačili trny, kolem ostružin a pod ostnatým drátem a nakonec se objevili - nikde. Samozřejmě, protože jsme nebyli ztraceni, nebyli jsme technicky nikde, ale určitě jsme nebyli ani nalezeni, ani nikde rozpoznatelní.

__________________________

Možná bych neměl být překvapen. Nakonec jsme se svými dvěma přáteli vyrazili na Trevélez, což je na 4 593 stop nejvyšší vesnice ve Španělsku.

Rozhodli jsme se strávit část našeho březnového prázdninového trekkingu v Andalusii, jižní oblasti, kde maurská vláda vedla Al-Andaluse (jak byl Andalusie známý v arabštině) od 700. let až do konce křesťanského Reconquista v roce 1492. Region je známý pro jeho roztavení muslimských a křesťanských vlivů v náboženských budovách a palácích - jádro proslulé mešity Mezquita v Córdobě obsahuje gotickou katedrálu. Washington Irving učinil „arabské koření“ granadského křesťanského palácového komplexu Američanům známým v roce 1832 v Příbězích Alhambry . Mezi slavné andaluské umělce patří Malaga's Pablo Picasso, básník Federico Garcia Lorca a dočasný obyvatel Ernest Hemingway, který psal o býčích zápasech (a ne o turistické stezce GR-7, navzdory zlověstně téměř apropos titulu) v Death odpoledne .

Pro venkovní prostředí jakékoli úrovně nabízí Andalusie bohaté stezky, přičemž jedna pětina půdy je pod ochranou vlády. Veras verdes, nebo zelené cesty, tvoří přes 1000 mil bytu, bývalé železniční pozemky, ideální pro snadné pěší nebo cyklistické výlety mezi vesnicemi. Jak mi autor Zuherosské turistiky Clive Jarman řekl: „Na víře verde se nemůžete ztratit.“ Pokročilejší turisté mohou používat vías pecuarias nebo staré stezky pro dobytek, nyní veřejně chráněné pro použití farmáři a turisty.

Na naší cestě jsme sledovali nízké, červené a bílé pruhované dřevěné sloupky, které označovaly trasu GR-7, jednoho z více než 50 Gran Recorridos (velkých cest), které se táhnou napříč Španělskem. Na 723 mil je GR-7 součástí mnohem delší E-4, evropské trasy, která se tká od jižního cípu Španělska, poblíž Tarify, přes Francii a přes kontinent do Řecka. (Evropa má 11 takových tras „E“ na velké vzdálenosti.) Cesta z jednoho konce na druhý segment Andalusie GR-7 trvá přibližně 40 dní. Rozhodli jsme se pro pěší výlet jen za jeden den.

Problémy však mohou způsobit i krátké trasy. Jarman na základě osobní zkušenosti řekl: „Problém s pěšími trasami je v okamžiku, kdy o nich píšete, jsou zastaralé.“ Zjistili jsme to tvrdě.

__________________________

Na své cestě se autorka Marina Koestler Ruben vydala cestou GR-7, která se táhne napříč Španělskem. Některé trasy mohou způsobovat potíže, jak zjistily, když narazila na slepou uličku. (Marina Koestler Ruben) Andalusie nabízí bohaté stezky, přičemž jedna pětina půdy je pod ochranou vlády. (Marina Koestler Ruben) Během pěti měsíců od října do začátku března dostaly některé regiony v Andalusii trojnásobek průměrných ročních srážek. (Danielle Soya) Zaměstnanec hotelu Trevélez informoval autora, že déšť způsobil, že se stezky staly nebezpečnějšími než v minulých letech. (Danielle Soya) Město Trevélez leží na 4 593 stop a je nejvyšší vesnicí ve Španělsku na pevnině. (Marina Koestler Ruben) Autor si užil výhled na vesnici Zuheros z nedaleké pecuaria . (Marina Koestler Ruben)

Předchozí den jsme dorazili bez odchodu na náš výletní bod výletu, cestovali jsme jihovýchodně od Granady autobusem a večer jsme dorazili do města Pitres v pohoří Sierra Nevada. Zůstali jsme přes noc v hotelu, probudili se před východem slunce a odešli pěšky do 8 hodin ráno a nesli veškerý náš výstroj. Náš plán: vyrazit deset mil na Trevélez za 5 1/2 hodiny, příjezd do poledne.

Počáteční náběh se slepým koncem mě nechal lpět na útesu, závratě, ale sestoupili jsme na alternativní cestu a brodili se naboso přes mrazivý proud. Pak jsme několik hodin příjemně stoupali přes pueblos blancos nebo malovali „bílé vesnice“ Pórtugos a Busquístar a minulé olivovníky, duby, kaštany a jehličnany. Vzduch voněl borovicí a hnojem, ptáci cvrkali a jak se den zahříval, odstranili jsme svetr a obnažili ruce k jasně modré obloze.

Zastavili jsme se na piknikový oběd na pánvi a queso na skalnatém výhledu na okraj cesty, ohraničený na jedné straně výhledem na hory a na druhé straně borovicemi - některé na sobě hnízda z bílé bavlněné cukrovinky, které signalizují napadení housenky. Po obědě jsme pokračovali do kopce. Cesta se zúžila a občas jsme museli chodit přes zasněžené římsy, neschopní spoléhat se na mokré, volné břidlicové stěny pro podporu.

Do 2:30 jsme se dostali na vysokou polní cestu, která by nás vedla podél hory na konečný výstup a sestup do Trevélez. Ale něco nevypadalo dobře. Stezka, dříve dostatečně široká, aby pojala auta, nyní náhle skončila výše zmíněnou naprostou kapkou.

Stáhli jsme se, naše možnosti byly omezené. Museli bychom se vydat přes údolí na trase, kterou náš průvodce uvedl, že GR „puristé“ upřednostňovali - cesta, která by nás přiměla ztratit veškerou nadmořskou výšku, kterou jsme získali za posledních několik hodin, abychom mohli překročit most na základně údolí.

Kdybychom věděli, co bychom se později dozvěděli - že i most byl vyplaven spolu s cestou na opačné straně řeky - mohli jsme se pokusit vrátit zpět k Pitresovi. Samozřejmě, kdybychom plně pochopili, co to znamená v březnu, na začátku turistické sezóny následující po zimě s rekordním množstvím deště, které oslabilo proslulé býky Andalusie, zničilo třetinu jejích citrusových plodin a dokonce zaplavilo maso ze sušících šunkových kousků Trevélez, asi jsme se touto cestou vůbec nevybrali.

Podle Rosy Espinosy, zaměstnance v Trevélezově hotelu La Fragua (spoiler: nakonec jsme se dostali do vesnice) a celoživotního obyvatele Trevélez, stezky nebyly obvykle nebezpečné, ale tento rok byl jiný. Během pěti měsíců od října do začátku března dostaly některé regiony v Andalusii trojnásobek průměrných ročních srážek.

Když jsme se dostali ke stinnému, bez mostu na základnu stezky a uvědomili jsme si, že se západ slunce blíží, neměli jsme na výběr, než oficiálně opustit GR-7. Opatrně jsme šplhali přes balvany podél zuřícího potoka, jehož silný proud odháněl testovací kameny, které jsme vrhli jako možné odrazové kameny. Nakonec jsme našli velkou skálu, ze které jsme mohli hodit naše batohy přes řeku a pak skočit. Pak jsme se vyšplhali na strmý kopec, trhali jsme ruce o ostružiny a ostny a ocitli jsme se na mýtině, obklopeni ze všech stran stromy a horami.

Byli jsme mimo stezku, a teď to bylo kolem 16 hodin - nebyl jsem si zcela jistý, protože moje hodinky byly otrhány z mého zápěstí dříve během dne. Pak ale Danielle ukázal na vzdálenou stranu údolí, kde jsme mohli vidět výšku silnice, která se táhla kolem hory. Teoreticky by na naší straně hory mohla existovat cesta ve stejné výšce.

Udělali jsme pro nejkratší cestu směrem ke stromové linii, a tím jsme byli zpět na stezce - nebo alespoň stezce. Byla to prašná cesta označená jediným jednoduchým inspirujícím znakem: „Parque Nacional.“ Přirozeně, toto je Španělsko, cesta nás přirozeně vedla k poli býků. Byli sedativí (mezi býky oslabenými deštěm), a my jsme upustili naše preventivní kameny a prošli bez incidentu.

Konečně, konečně, když jsme se vrhli na sérii přepínačů, jsme nadšeni, když jsme zjistili, že jsme měli první pohled na Trevélez. Šťastně jsme se podívali dolů na ploché střechy, obílené budovy dole, terasovité v jejich okresech alt, medio a bajo .

Příště, když jsme se probudili před východem slunce, to bylo chytit autobus ze Sierry Nevadasu. Za deset hodin jsme trekkovali z Pitres do Trevélez. Autobusem jsme se dostali zpět za 20 minut.

Déšť ve Španělsku zůstává především… Sierra Nevadas?