Den 3: Vzrušení z astronomie

Den třetí, 26. května. Las Campanas. Ráno, počasí svižné a svěží. Slabé mraky.

Den začíná výletem na dvojče Magellanových dalekohledů. Zrcadlo pro každý dalekohled má průměr 6, 5 metrů a je umístěno v rámovacím systému, který je mechanickým zázrakem. Základ pro každou z nich byl vytvořen vykopáním díry o průměru 30 stop a hloubce 30 stop. To poskytuje základnu, která zabrání vibracím a pevně podporuje rámovací systém. Samotný rám obsahuje mechanismy, které pohybují zrcadlem hladce navzdory jeho těžké váze. Pod zrcadlem jsou mechanismy, které umožňují upravit jeho tvar tak, aby odpovídal účinkům vlastní hmotnosti na samotné zrcadlo. Poučení získaná z dalekohledů Magellan budou dobře využita s 8metrovými zrcadly Giant Magellan Telescope.

Ke konci naší návštěvy mě Andrea Dupree, senior astrofyzik na Smithsonianské astrofyzikální observatoři (a velmi užitečný přispívající redaktor v tomto příspěvku do deníku!), Vzal po žebříku na bok dalekohledu, abych viděl její oblíbený nástroj na Magellanově dalekohledu - spektrograf (pojmenovaný MIKE), který rozděluje hvězdné světlo na barvy, které odhalují fyzické podmínky samotné hvězdy a jejího okolí. Andrea používá informace k detekci větru a materiálu ztraceného z nejmladších a nejstarších objektů v naší galaxii - včetně hvězd ve starém clusteru Omega Centauri. To nám pomáhá pochopit životní historii samotných hvězd a poskytuje informace o hvězdném vývoji. Andreaovo nadšení je evidentní - očividně miluje svou životní práci!

Po prohlídce zařízení Magellan odjíždíme na pár hodin na oběd a čas na prohlídku místa sami. Později v den zkontrolujeme partnerství GMT a stav projektu a v noci budeme mít příležitost podívat se na hvězdy pomocí Magellanova dalekohledu.

Pro svůj volno se rozhodnu prozkoumat stezky kolem místa, abych hledal divokou zvěř a vzal si dramatickou scenérii. V průběhu mé procházky vidím krásný jestřáb stoupající v údolí dole. Jestřáb má silnou podobnost s červenohnědým jestřábem pozorovaným na jihovýchodě Spojených států, ale má bílé prsy s bílým ocasem. Při procházce po zatáčce na silnici narazím na tři divoká burra pasoucí se na svahu. Vypadají dobře nasyceni a moje přítomnost je nevystraší. Později se dozvím, že se možná přizpůsobili lidem, protože od kuchařů v Las Campanas dostali několik letáků.

Můj průzkum odhalí další drobné savce a ptáky, kteří žijí mezi skalami v kopcích a údolích. Vegetace, co z ní je, je pichlavou rozmanitostí, o které se domnívám, že má za to, že v tomto drsném prostředí co nejvíce odradí dravce. Jeden keř vyniká. Je asi noha a půl vysoká, světle hnědá a kulatá s rovnou střechou. Z dálky se zdá, že je tvořen pevně vzorovaným tkáním stonků. Při bližším zkoumání zjistím, že stonky jsou složeny z husté konfigurace ostrých trnů o délce dvou až tří palců. Po návratu do tábora jsem se zeptal našeho velmi užitečného hostitele, Miguela Rotha, ředitele observatoře Las Campanas, o jaký druh rostliny jde. Řekl, že neznal technické jméno, ale místně se nazývá sídlo „tchýně“. Dost toho řekl.

Když jsem šel zpět do chaty, míjím kolem parkoviště před ní a všiml jsem si nápisu „Parkování - astronomové“. Kde jinde na světě by byla parkovací místa vyhrazena výhradně pro astronomy?

Na setkání o GMT přezkoumáváme pokrok partnerství. K vytvoření tohoto nového dalekohledu se přihlásila impozantní skupina, včetně Smithsoniana. Umožní lidem nahlédnout hluboko do prostoru a času a prozkoumat původ vesmíru tak, jak to nikdy předtím nebylo možné. GMT umožní zobrazování nově objevených planet, které jsou menší než Země. Budou vyvinuty nové koncepty „temné hmoty“, která tvoří více než 80 procent hmotnosti vesmíru. Práce na projektu probíhají na všech frontách a první z velkých zrcadel bylo postaveno ve speciálním zařízení, které leží pod fotbalovým hřištěm University of Arizona. Smithsonian bude muset v příštím desetiletí získat značné finanční prostředky, aby splnil svůj podíl na nákladech, ale tento koncept byl schválen naší radou vladařů a jsme odhodláni zajistit, že naše dlouhodobá síla v astrofyzice a astronomii je nezmenšeno.

Později toho večera máme večeři s technickým personálem observatoře, který provozuje dalekohledy a zařízení. Nejde jen o dobré jídlo, ale také o to, abychom mohli hovořit se zaměstnanci, kteří jsou rodilými Chileans.

Od večeře se opět vydáme na Magellanovy dalekohledy, abychom si prohlédli hvězdy. Na vrcholku hory je tma a obloha je bez mráčku, ideální pro astronomii. Dveře observatoře jsou otevřené a velký dalekohled se otočí do polohy pro pozorování.

Miguel umístil okulár na 6, 5 ​​metrový dalekohled Magellan / Clay, který nám umožňuje vidět některé úžasné památky! Nejprve vidíme planetu Saturn v naší vlastní sluneční soustavě, jejíž prstence jsou na boku vidět jako tenké jasné prameny na temné obloze spolu s pěti okolními satelity. Pak jsme se přesunuli k hvězdě Eta Carinae, obrovské hvězdě vzdálené 7 500 světelných let od Země. Světlo, které jsme dnes večer viděli, opustilo hvězdu asi před 7 500 lety! Tato hvězda měla erupci asi před 160 lety (náš čas na Zemi, kolem roku 1849), která vytvořila jasnou „mlhovinu“ plynu, která se jeví jako dvě velké koule, které se objevují v opačných směrech od hvězdy. Bylo to působivé, že jsme je dnes večer mohli vidět tak dobře, když jsme na obloze viděli jen 0, 4 arcsek (velmi malá míra)! Obrátili jsme se na Omega Centauri - jeden z nejmasivnějších hvězdokup v naší galaxii. Pole dalekohledu bylo plné jasných hvězd. Astronomové věří, že to mohla být další malá galaxie absorbovaná naší vlastní, protože obsahuje hvězdy různých složení.

Náš čas vypršel a otočíme dalekohledem k astronomovi, který má po zbytek noci práci. Na krátkou dobu jsme zažili vzrušení z astronomie. Byla to opravdu krásná noc v Las Campanas.

Smithsonian sekretář G. Wayne Clough (žlutý klobouk) stojící na lešení se skupinou mimo dalekohled DuPont. (Smithsonian Institution) Dvojice Magellanových dalekohledů za soumraku. Dveře jsou otevřené pro přípravu na noční pozorování. (Smithsonian Institution) Pohled z vrcholu Magellanova místa na ubytování skupiny. (Smithsonian Institution) Chilské Andy (Smithsonian Institution) Znak před Las Campanasem upozorňuje na parkování pouze pro astronomy. (Smithsonian Institution) Po svahu poblíž Las Campanas se potulují tři burrosy. (Smithsonian Institution) Keř známý místně jako „tchánské křeslo“. (Smithsonian Institution) Andrea Dupree, vedoucí astrofyzik na Smithsonovské astrofyzikální observatoři v Magellanově dalekohledu. Dupreeovo nadšení pro její životní práci je zřejmé. (Smithsonian Institution) Smithsonian sekretář G. Wayne Clough stojí vedle jednoho z Magellanových dalekohledů. Pouzdro pro každý z dalekohledů s dvojitým dalekohledem je mechanické zázraky: Základ byl vytvořen vykopáním díry o průměru 30 stop a hloubce 30 stop, aby poskytl základnu, která zabrání vibracím a pevně podpírá rámovací systém. (Smithsonian Institution) Okulár na 6, 5 ​​metrovém dalekohledu Magellan / Clay umožňuje ministrovi Cloughovi vidět úžasné památky na noční obloze, včetně planety Saturn, hvězdy Eta Carinae a Omega Centauri. (Smithsonian Institution) Obraz Saturn pořízený okulárem Magellanova dalekohledu. (Francisco Figueroa) Hvězda Eta Carinae fotografovala okulárem Magellanova dalekohledu. Eta Carinae je obrovská hvězda vzdálená 7 500 světelných let od Země. (Francisco Figueroa) Z navrhovaného místa obřího Magellanova dalekohledu jsou na dalekém horizontu vidět dva Magellanovy dalekohledy. (Smithsonian Institution) Tým se shromažďuje v horní části navrhovaného webu Giant Magellan Telescope na vrcholu Las Campanas a dívá se zpět k dvojím Magellanovým dalekohledům a homebase. (Smithsonian Institution) Smithsonian sekretář G. Wayne Clough na navrhovaném místě na kopci pro obří dalekohled Magellan. (Smithsonian Institution)