Nově objevený deník vypráví bídný příběh exploze smrtícího halifaxu

"Vyjdeme z našich houpacích sítí v 6.30 ráno a obvyklým způsobem sevřeme a uložíme, " napsal do svého deníku 6. prosince 1917 námořník Royal Navy jménem Frank Baker. "V 7 hodin ráno spadáme na horní palubu a rozptylujeme se na úklidové stanice, obchodujeme s praním paluby atd. do 8 hodin, když „zastavíme palbu“ na snídani. “Baker táhl válečné povinnosti jako inspektor lodi v přístavu Halifax v Nové Skotsku, aby hledal špiony, pašeráky a sabotéry.

V ten den však nebyly žádné lodě, které by bylo možné prohlédnout, takže po snídani se on a jeho spoluhráči na palubě HMCS Acadia vrátili do svých čisticích stanic. "Právě ... jsme právě nakreslili mýdlo a prášek a potřebný náčiní pro čištění nátěrových hmot, " napsal, "když došlo k nejhroznější explozi, jakou jsem kdy slyšel nebo chtěl slyšet."

To, co Frank Baker slyšel, byla největší exploze před atomového věku, katastrofa téměř biblických rozměrů. 918 slov, která napsal pro 6. prosince, tvoří jediný účet očitých svědků, o kterém je známo, že je napsán v den, který se nyní nazývá exploze Halifax. Po první světové válce zůstal jeho deník po celá desetiletí nepřečtený. Nyní byl zařazen do expozice na sté výročí exploze v Dartmouth Heritage Museum, přes přístav od Halifaxu. Publikuje se zde poprvé.

"První buchot otřásl lodí od kmene k zádi a zdá se, že nás druhá točí kolem dokola, přistávají někteří [členové posádky] pod kulometem a jiní létají všemi směry po palubě, " napsal Baker. Námořníci 150 mil od moře slyšeli výbuch. Na souši lidé cítili, že se trhl 300 mil daleko. Rázová vlna zničila téměř vše na půl míle. "Naším prvním dojmem bylo, že nás napadli ponorky, a všichni jsme se vydali na horní palubu, kde jsme viděli opravdovou horu kouře nažloutlého odstínu a kolem nás létaly obrovské kusy železa."

Baker neviděl dvě lodě, které se srazily v Úzkých. Úžina spojující široké povodí se samotným přístavem, který se otevírá do Atlantiku na jihovýchod. Odjíždějící belgická záchranná loď Imo se zabloudila. Příchozí francouzský nákladní loď, Mont-Blanc, se nemohl dostat z cesty. Imo oštěpal Mont-Blanc pod úhlem poblíž svého přídě. Nákladní automobil přepravil 2 925 tun vysoce výbušnin, včetně 246 tun benzolu, vysoce hořlavého motorového paliva, v bubnech připoutaných k palubě. Některé bubny se svrhly a praskly. Rozlitý benzol vzplál. Posádka Mont-Blancu, neschopná pojmout plameny, opuštěná loď.

Duchová loď hořela a driftovala asi 15 minut a odpočívala proti molu podél pobřeží Halifaxu. Tisíce lidí na cestě do práce, které již pracovaly v přístavních pracích nebo doma v Halifaxu a Dartmouthu, se zastavily ve stopách, aby je sledovaly.

Pak Mont-Blanc foukal.

"Sprchový šrapnel prošel přes Forecastle a roztříštil sklenici ve strojovně a strojovně na kováře, která narazila do uliček, " napsal Baker. "... Požáry vybuchly na podlahu stokeholdu (zásoba uhlí v strojovně) a bylo úžasem, že koksovatelé nebyli spáleni k smrti, ale všichni unikli zranění, stejně jako všichni ostatní lodní společnost.

"V té době byla vedle nás tahounka a část její strany byla úplně vytržena a tři z posádky byli zraněni, jeden z nich dostal kus masa vážící téměř 2 libry odtržený z jeho nohy." Krupobití šrapnelu sestoupilo asi 20 yardů z lodi, to přišlo s takovou silou, že kdyby nás to zasáhlo, určitě bychom se všichni měli ztratit. “

Mont-Blanc se rozpadl a sprchoval úlomky železa a černý dehet přes Halifax; dřík kotvy vážící 1140 liber se vynořil do země více než dvě míle daleko. Výbuch roztrhl díru ve dně přístavu a uvolnil přílivovou vlnu, která vyhodila lodě, jako by to byly hračky do vany, a odplavilo rybářské osídlení Mi'kmaq, které bylo po staletí na severozápadním konci pánve. Sopečný oblak šedého kouře, šumivých úlomků a plamene se zvedl kilometrů do nebe, než se vrhl ven.

"Jednalo se o poslední explozi, k níž došlo během pěti minut, ..." napsal Baker. "Pak přišlo klidu pár minut a když se kouř dostatečně vyčistil, viděli jsme jasně, co se stalo ... Jedna loď byla vrhána velkoobchodně na vzdálenost asi 400 yardů, celkem ji oblékla blízko pobřeží, celkem vrak s mrtvými těly otlučenými a rozbitými ležet všude kolem v nepořádku.

"Požáry vypukly na lodích všude kolem a do pekla byly vyhozeny stovky malých řemesel a moře představovalo hroznou scénu trosek a trosků." Náš lékař se co nejrychleji zúčastnil zraněných na remorkéru a položili jsme je na nosítka v motorovém člunu a vzali je do nemocnice. Scéna na břehu byla ještě horší.

"NW část Halifaxu byla v troskách a po celém městě se objevovaly ohně." Část železnice byla úplně zbořena a všude bylo mrtvé a umíralo mezi ruinami. Když jsme dorazili do nemocnice, všechna okna byla vyfouknuta a oddělení byla dvě stopy hluboko ve vodě, protože všechny trubky praskly. Museli jsme se vrátit na naši loď co nejrychleji, protože jsme strážní loď a zodpovědná za bezpečnost ostatních lodí v přístavu. “

Zpět na Acadii viděl Baker pustou scénu: „Co před několika hodinami byly krásné lodě, byly nyní strašné vraky, jejich posádky všechny mrtvé a těla, paže atd. Se vznášely ve vodě.“ To odpoledne Acadia Posádka byla vyzvána, aby potlačila vzpouru na palubě Eole, francouzské lodi, která utěšovala Belgičany. Poté se vrátili na svou loď. "Rychle jsme si pospíchali čaj a pokračovali na břeh, " napsal Baker. "Zde byla scéna naprosto nepopsatelná."

"Město bylo doslova spáleno, suché přístaviště a loděnice byly úplně zbořeny a všude zraněno a mrtvé." Divadla a vhodné budovy byly přeměněny na nemocnice nebo úkryty pro ubytování bezdomovců. Námořní a vojenští demonstranti hlídali ulice a snažili se udržovat pořádek. Chudí malé děti bez domova, jejich rodiče zahynuli, zoufale plakali a úzkostliví příbuzní se ptali na své drahé. ““

Prakticky žádná rodina nebyla nedotčena. Do té doby došlo k většině z téměř 2 000 známých úmrtí způsobených výbuchem - ačkoli mnoho těl bylo neidentifikovatelných. Při pohledu z oken na hořící Mont-Blanc bylo zraněno asi 9 000, mnoho z nich dětí - zraněno na obličeji a očích. Asi 6 000 lidí zůstalo bez domova a mnoho tisíc muselo spát v těžce poškozených domech. Příští ráno přinese vánici a hluboké zima.

Ashore, „navštívili jsme tu část, kde byly požáry nejhorší, a je mimo mě, popsat absolutní hrůzu situace, “ napsal Baker. "Na míle daleko nic než planoucí peklo, zuhelnatělá těla tažená z trosek a ti chudí ďáblové, kteří zůstali stále v klidu, byli nacpáni do motorových vozů a přeneseni do jedné z improvizovaných nemocnic." Vrátili jsme se na naši loď v jedenáct hodin nemocnou v srdci s děsivým utrpením, kterým město oplývalo. Odlesky ohňů, které osvětlují přístav jako den, na druhé straně zálivu, malé městečko Dartmouth bylo také v plamenech na moři a přistávalo jen bída, smrt a ničení .... Nemohu si pomoct, ale obdivovat utekli jsme. “

Ale Baker přežil a sloužil až do března 1919. Poté se usadil v Kettering, asi 80 mil severně od Londýna, se svým diářem, 9. října 1917, do 14. ledna 1918. V roce 1924 se oženil s Jessie Liddingtonovou z nedalekého vesnice Pytchley; měli čtyři syny. Nakonec se stal vedoucím řetězce řeznických obchodů a zařízení pro zásobování masem. Po odchodu do důchodu v roce 1973 se přestěhoval do Austrálie, kde žili dva jeho synové a mnoho z jeho vnoučat. O dva roky později zjistil, že má rakovinu.

V tu chvíli předal deník a několik fotografií ze své doby na palubě Acadie svému synovi „bez jakéhokoli vysvětlení, “ řekl mi syn Rex. Poté, co jeho otec zemřel v roce 1977, „dal jsem je pryč a zapomněl jsem na ně déle než 30 let.“

Teprve poté, co Rex odešel do důchodu - je mu nyní 72, a bydlel v Busseltonu, přímořském městě jižně od Perthu, vytáhl deník ze zásuvky v kanceláři, kde ho uložil. Jakmile si to přečetl, měl podezření, že to může mít historický význam, takže v lednu 2016 kontaktoval Bonnie Elliott, ředitelku Dartmouth Heritage Museum. Když si to přečetla, řekla: „Spadla jsem z protokolu. Věděl jsem, že tento deník je opravdu důležitý. “

Rex Baker si deník sám přenesl do Kanady. Zatímco tam, poprvé nastoupil na Acadia, což je nyní plovoucí muzeum v přístavu Halifax. Elliott se s ním setkal, když vystoupil z lodi. "V jeho očích byly slzy, " vzpomíná.

Baker říká, že jeho otec „o této zkušenosti vůbec nemluvil v rodině.“ Po přečtení deníku však řekl, že když chodil po Acadii, „cítil jsem téměř přítomnost. Jako by stál za mnou. “