Kam jít, když Řecko řekne Ne: Turecko

Řekové by mě neměli. Oba muži na hraničním přechodu západně od Zlatogradu se jednou podívali na můj pas a namířili mě zpátky do Bulharska. Problém, jak jsem asi pochopil, spočíval v tom, že celnímu úřadu v Zlatogradu došel inkoust pro razítko. Bylo to směšné, ale trvaly na tom, že tento přístav mezi Řeckem a Bulharskem mohou v současné době využívat pouze občané EU; Musel bych jít na severovýchod do Svilengradu, kde se Bulharsko dotýká jak Řecka, tak Turecka. Tady, muži slíbili, byl bych uvítán nejmodernějším zařízením pro vydávání víz.

"Jak daleko do Svilengradu?" Zeptal jsem se. Ten, který odpověděl, zavrávoral: „Dva sta kilometrů.“

Šel jsem na severovýchod přes krajinu, která se rychle změnila ze zelených a bohatých pohoří Rhodope na smutnou, zaprášenou pláň s osamělou vesnicí, kde muži usrkávali espresso z jednorázových šálků a sledovali plastové sáčky vázané kolem jako řasy. Nebyly tam žádné prosperující plazmy ani obrovské hromady melounů, žádné hotely, žádné krásné lesy, ledové fontány, turisté. Flies mě obtěžoval pokaždé, když jsem se zastavil, a jediná úleva přišla neustálým pohybem. Prorazil jsem kouzelné pouštní město Kardzhali a kolem pevností Perperikon a Monek a nakonec jsem spal v mandlovém háji na kopci.

Agenti na hraničním stánku ve Svilengradu měli prvotřídní, nesmyslné lisovací vybavení a spoustu inkoustu.

"Hej, vaši kolegové ve Zlatogradu mohli použít litr těch černých věcí, " možná bych žertoval, kdybych věděl jak.

90denní turistické vízum pro více vstupů do Turecka má 20 USD - asi 35 tureckých lir - a s rychlou pasovou kontrolou a úderem známky jste v. Z Bulharska do Turecka hnědá unavená krajina pokračuje beze změny. - ale hle! Co je to před námi? Pozlacené věže podobné Ozu oštěpují oblohu nad nepořádkem a činnost velkého města se objevuje v prašném oparu. Edirne!

V tomto krásném starém městě je obrovská mešita Selimiye premiérovým pohledem, s velkou centrální kopulí zahnutou čtyřmi vysokými věžemi. Za starou mešitou, ale pokornou, opotřebovanou, vybledlou, překonanou téměř ve všech směrech, jsem našel v zahradě sousedící s náměstím obrovský fíkovník. Velké černé plody jsou výjimečné a jen rychlé tussle s větvemi dokáže vyrobit dost na večeři.

Melouny přicházejí v hromádkách do Turecka.

Nic však nepřináší osvěžení, když je člověk žíznivý, hladový a okouzlující jako meloun. V žáru příštího odpoledne jsem se zhroutil napůl mrtvý pod strom, vytáhl nůž a lžíci a odložil desetilibru, očistil se od bílé kůry. Ležel jsem inertní a znehybněný po dobu 25 minut, když moje tělo absorbovalo cukr a džusy. Fungovalo to jako šťáva z gumového medvěda: odrazil jsem se zpět na asfalt a zhltl jsem dalších 30 kilometrů dálnice, než jsem se setkal s pár jihokorejských cyklistů na západě, kteří seděli pod jediným stromem na míli daleko. Přitáhl jsem se k nim a připojil se k nim. Jeden, novinář jménem Moon, mi řekl, že na kole po celém světě pracuje už pět let. Zdarma spí jakýmkoli způsobem a může ze svého notebooku posílat domácí cestovní příběhy, aby zaplatil své skrovné účty, i když měl nějaké významné peněžní překážky; v Latinské Americe byl pětkrát okraden a nyní je na svém třetím kole.

Ten večer, když jsem snědl ovocný salát s bílým sýrem, vstoupil muž do mého tábora keřů s pistolí, pochodoval přímo ke mně, když jsem se šokovaně zadíval a roztáhl se vedle mě na plachtu. Položil brokovnici mezi nás a řekl: „Nevadí mi, “ jako nějaká absurdní postava v situační komedii. Zamával rukou na záda, když se díval na můj majetek. "Sněz svoji večeři. Přečtěte si svou knihu. “Zdálo se, že mu chybí pár šroubů, a bylo na něm něco, co mu bylo nepříjemně nepřítomné: popadl moji láhev s vodou a potřásl ji, listoval mým deníkem, snažil se číst moje pohlednice, napsal mi jeho adresu Mohl bych mu poslat jednu („Jistě, věc, kamaráde“), stiskl přední pneumatiku mého kola. Potom vytáhl z kapsy obrovský slimák a naložil zbraň. V poplachu jsem se postavil vzpřímeně - ale bez jediného slova nebo pohledu se muž postavil a vešel do tmy. Celé noci se v kopcích ozývaly výstřely, dokud dálkové modlitební oznámení neoznámilo, že bylo ráno.

Rychle jsem se pohnul. Další zastávka: Istanbul, vzdálené 110 mil.