Jak se zotavit ze dvou úniků kol

Po příjezdu do bulharské Sofie jsem měl několik hodin zběsile, když jsem závodil z bankomatu na bankomat, z nichž každá zamítla moji kartu. Měl jsem v kapse 7 leva - asi pět babek - a pokoj, za který jsem zaplatil, a od mezinárodního letiště v San Franciscu jsem nejedl. Objevilo se dobrodružství ničení a hladu - dokud můj problém problém nevyřešil; pozdě večer jsem vyběhl k bankomatu, který kňučel, praskal a vyplivl 300 leva. Dobrodružství skončilo.

Psi byli líní a docela zklamáni. Leželi mezi mouchami a odpadky, pod stromy a uličkami, a ti, kteří dávají pronásledování, do něj nevnali srdce a otočili ocas, když se jen dívám jejich směrem. V městských oblastech probíhá kampaň na snížení jejich počtu a mnoho bludných sportovních žlutých ušních značek naznačuje, že byli očkováni proti vzteklině a kastrovaní.

Nikdy nepřestanu být ohromen tím, jak několik hodin na kole může tak dramaticky proměnit krajinu. Druhé odpoledne v Bulharsku jsem huffoval svou cestu nahoru po strmých zádech v borovicovém pohoří Rila, kde jsem tábořil na mýtině asi pět kilometrů do kopce od města Sapareva Banya. Tady liška ukradla moje jediná dvojice ponožek. Následujícího dne jsem vystoupil ještě výš - kolem Panichishte, kolem turistických chat, kolem linií víkendů čekajících na jízdu lyžařského vleku k uznávaným Seven Lakes, které jsou milovány k smrti, a konečně na konec asfaltu a do divočina. Vyšel jsem na průsmyk na široké alpské louce vysoké zelené trávy, květů a akrů brilantních malin - a pohled na nejmocnější vrcholy na Balkáně. Zastavil bych se na piknik, kdybych měl něco k jídlu.

Vynikající kuřecí lesní výhonky z pouličního stromu v centru Plovdivu. Vynikající kuřecí lesní výhonky z pouličního stromu v centru Plovdivu. (S laskavým svolením Alastair Bland)

Při sestupu jsem se rozlil a stáhl jsem pravou ruku, když jsem se rozlétl hlavou po strmé štěrkové cestě. Ne o pět minut později jsem si vážně stáhl levou ruku a loket. Teď jsem byl symetricky roztrhán a rozdrcen, a už jsem se ráno spokojil s tím, že se nebudu zhroutit, tak jsem šel poslední míli k podlaze údolí a vykopal štěrk z mého masa chladným proudem.

Také jsem vytrhl levý lýtkový sval a vytáhl jsem pravou Achillovu šlachu, když jsem odletěl z mého kola, a nechal mě docela nevhodný pro jakékoli horské cestování v tuto chvíli - to vše mě nečekaně přivedlo do nízko položené historické řeky. město Plovdiv. Je zde tichý a elegantně navržený pro chodce. Plovdiv je posetý skalnatými kopci a nabízí mešity, umělecké galerie, parky, muzea, vykastrované psy, mosty, vzácné „staré město“ a dokonce napůl zakopaný stadion z doby římské.

Těsně nad místem výkopu, na Sahat Tepe, kopci věže s hodinami, jsem našel mladé kuřecí lesy vyrůstající z pařezu. S kapesním nožem jsem odřízl zářivou žlutou polici houbu, přidal ji do svého pytle na večeři a zabalil ji zpět do hostelu Mostel.

Jinak se krmím z produkčních porostů a ovocných stromů - nejpravdivější formy stravování místní kuchyně, kterou znám. Fíkovníky jsou zde nejhospodárnějším zdrojem kalorií (i když hlavní místní odrůda je spíše nevýrazná a průměrná hnědá fíka o velikosti velkého mramoru) a obchody s potravinami jsou těsně na druhém místě. Například včera jsem přišel domů s melounem, několika skvělými rajčaty, librou čerstvého sýra, mrkví a lahví bulharského Chardonnay na všech 7 lev.

Jeden z proslulých toulavých psů Bulharska, kastrovaný, bez vztekliny a milující život v Plovdivu. Jeden z proslulých toulavých psů Bulharska, vykastrovaný, bez vztekliny a milující život v Plovdivu. (S laskavým svolením Alastair Bland)

Ženy v Bulharsku, jak mohu říci, zůstávají ve střihu tím, že jí zmrzlinu a kouří cigarety. Hulkující muži však čerpají železo. Abych prozkoumal tuto plovdivskou subkulturu, včera jsem navštívil místní tělocvičnu. Muži s břichem a bicepsem olympijských vzpěračů pohybovali metrickými tunami olova, zavrčeli a řevali tak hlasitě, že jejich hlasy se ozývaly z okna, dlážděné ulice a přes pracoviště římského stadionu. Jeden chlapík bez košile zvedl volná závaží s cigaretou úhledně za uchem - připomínkou, že toto je východní Evropa.

Venku se shromáždily davy na Knyaz Aleksandâr bulvár, procházky a líný příjemným tempem Plovdivians. Slunce kleslo a chladný večerní vánek přinesl občerstvení po dlouhém, ohnivém dni, a já jsem se natáhl v trávě v ochlupení. Rhodope Mounains se široce objevil na jižním obzoru a byl jsem téměř rád, že jsem tam nebyl, tábořil na louce, na posteli měkké divoké trávy, pod mořem hvězd.